Translate

sobota 10. decembra 2022

Za slonmi ale aj oceánom do africkej Tanzánie

Slony Africké v Národnom parku Tarangire

 Ani sám neviem prečo, ale vždy ma fascinovali africké divé zvieratá, z ktorých sa najviac vynímajú slony. Už som navštívil rôzne kúty sveta no väčšinou som objavoval len kultúrne pamiatky. Práve preto som sa rozhodol mať tentokrát inú motiváciu pri cestovaní a spoznať divočinu, ktorá sa mení a žiaľ, tiež pomaly stráca. Z toho dôvodu moje posledné kroky smerovali začiatkom decembra 2022 za slonmi ale aj teplým oceánom na čierny kontinent, do Tanzánie. Všetky fotky z výletu sú v tomto fotoalbume.

 V článku sa dozviete:

Dôležité informácie pred cestou

Harmonogram

Zaujímavosti

Vyčíslenie výletu / financovanie

Cestopisné video o potulkách po Afrike

 Dôležité informácie pred cestou

Hoci Afrika môže vyzerať exoticky a mnohí môžu mať obavy tam vycestovať, tak myslím si, že Tanzánia je bezpečná a k turistom veľmi priateľská krajina. Najvhodnejší čas k vycestovaniu sa odporúča počas našej zimy čiže od decembra do konca februára. Tanzániu som navštívil na začiatku decembra. Ceny všetkého v období vianočných sviatkov a Nového roka bývajú vyššie.

Pred cestou na kontinent (nie na ostrov Zanzibar) sa odporúča absolvovať očkovanie voči žltej zimnici a chrániť sa pred maláriou. V praxi bolo po prílete na Medzinárodné letisko Kilimanjaro vyžadované predloženie očkovania na žltú zimnicu ako aj vykonané kroky voči COVID19 (očkovanie / testy pre neočkovaných). Repelent proti komárom som používal len na safari a antimalaríka hoci sa majú doužívať aj po odchode z rizikového miesta som vysadil skôr. Prikláňam sa k názoru, že v Tanzánii nie je potrebné celkovo počas výletu používať antimalariká.

Do Tanzánie som teda vycestoval s nasledujúcimi dokladmi / písomnosťami – pas, covid pas, medzinárodný očkovací preukaz a víza.

Úradnou menou je tanzánijský šiling. Takúto menu vám na Slovensku nezamení žiadna banka ani zmenáreň a preto sa odporúča vycestovať do krajiny s hotovosťou – eurá alebo doláre. Po prílete som časť hotovosti zamenil a nechal si aj časť dolárov a platil podľa potreby.

Pred odchodom je dôležité sa dobre nabaliť. Okrem hore uvedených vecí odporúčam nabaliť:

·       fotoaparát s dobrým priblížením. Sprievodca na safari môže jazdiť len po vyjazdených cestách a zvieratá sú preto často ďaleko. Dobré priblíženie často supluje ďalekohľad a spravíte s ním aj kvalitné fotky.

·       cestovný adaptér (pre Spojené Kráľovstvo), ktorý som rovno doplnil o rozdvojku, a mohol tak vždy nabíjať notebook, mobil aj kameru.

·       lieky a zvlášť zamerané na lieky na trávenie.

·       kozmetika. Tanzánia leží pri rovníku čiže treba mať opaľovací krém s vysokým UV faktorom a veľmi odporúčam telové mlieko na hydratovanie pokožky

·       oblečenie. Hoci sa to nezdá, treba byť pripravený na chlad aj horúčavy a preto treba teplé aj ľahké oblečenie. V mojej výbave boli okrem tričiek, košieľ, ponožiek a spodnej bielizne nasledujúce: 1x nohavice, 1x tenisky, 1x sveter 1x ľahká vetrovka 1x slnečné okuliare, 1x čapica, 1x šľapky, 1x plavky; 1x pyžamo a 1x uterák. Najskôr som si myslel, že teplé oblečenie hneď zabalím po príjazde no nestalo sa tomu. Teplé oblečenie som využil hlavne pri prespávaní na safari – rána vedia byť naozaj chladné. Jediné čo som zistil, že mi chýbalo boli štuple do uší. Veľmi by sa mi hodili pri spaní v stane, keď som sa budil na každé zašuchotanie vetra o stan. Uterák som potreboval len pri prespávaní na safari v národných parkoch. Spacák bol zabezpečený no bez vankúša – tu som sa vynašiel a použil som oblečenie, ktoré som dal do plátennej tašky a mal tak provizórny vankúš.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2

Photos by Filip Jurovatý


1 - 4 Národný park Tarangire; 5 - 10 Národná park Serengeti; 11 camp; 12 masajská boma / dedina

Harmonogram

Harmonogram výletu bol stanovený až na 13 dní a bol výnimočný tým, že som výlet nepripravoval sám ale išiel s cestovkou – Dream Africa. Chronologický prehľad najlepšie vystihuje cestopisné video no pre úplnosť zhrniem plán výletu:

1. deň:                odchod navečer z Bratislavy do Viedne a let do Addis Abeba, Etiópia

2. deň:                prílet do Etiópie a následne odlet a nocovanie v Arushi pod Kilimandžarom

3. deň:                Národný park Tarangire

4. deň:                Národný park Serengeti

5. deň:                Národný park Serengeti a návšteva masajskej bomy/dediny

6. deň:                Národný park Ngorongoro a presun na Zanzibar

7. deň:                Stonetown

8. – 11. deň:      Rezort na východnom pobreží Zanzibaru

12. deň:              poobedný presun na letisko

13. deň:              ranný prílet do Európy

Počas výletu vyšlo pekné teplé počasie a výnimočne som stihol vidieť všetky zastávky.

Zaujímavosti

Vo videu neodzneli niektoré poznatky, o ktoré sa sumárne ešte rád podelím:

·       Podnebie a poloha. Tanzánia sa nachádza na južnej pologuli. Bola to moja prvá cesta do tejto hemisféry a preto som sa každú noc pozeral na hviezdy a súhvezdia, ktoré boli úplne odlišné od tých čo vidíme na Slovensku. V Afrike som uvítal v tomto ročnom období, že tu bolo o mnoho viac slnečných hodín. Východ a západ slnka je tu celoročne takmer v rovnakom čase, čiže úsvit je okolo 6:00 a k zatmeniu príde od 18:00 do 19:00. Krajina je pestrá na podnebie. Za nevýhody považujem suché časti, kde bol extrémne silný prach, ktorý mohol škodiť mojej videotechnike.


·       Životné prostredie. Táto krajina je v tejto oblasti plná protikladov. Prvým z nich sú cesty. Hlavné línie spájajúce krajinu majú takú úroveň, že o takej sa ani v našom európskom Slovensku nemôže snívať - bez škrabanca, sú široké, prvky na spomaľovanie, prechody pre chodcov a pod. Naopak cesty v správe obcí a tie, ktoré križujú národné parky sú na tak zlej úrovni, že je až nutnosť sedieť v obrovskom jeepe. To nám aj tak nepomohlo a dostali sme beztak dva krát defekt. Ochrana prostredia je tiež protichodná. Spomenutý jeep, v ktorom som prežil štyri dni na safari bola stará rachotina pamätajúca Československo. Nielen, že dostal defekty ale dokonca mu občas skapal motor. Pri jednom takomto incidente sme vyšli z auta a niektorí cestujúci si odbehli na potrebu. To sa žiaľ v národnom parku nerobí, pristihol ich ranger a náš sprievodca dostal zákaz vstupu do parku na ďalšie tri mesiace. Naopak mimo národného parku sa o bordel nikto nestará. Všade, a to aj v oceáne, sú pohodené plasty. Posledné zaujímavosti týkajúce sa krajiny sa týkali dodávania elektriny. Inými slovami boli tu časté výpadky a to najmä počas dňa – v noci už to bolo stabilné.

·       Ľudia. Či už miestni alebo turisti na safari ovládali angličtinu a to či už perfektne alebo aspoň rukami nohami. Miestni ľudia ma tak neprekvapili, keďže som už mal v minulosti skúsenosť s exotickou krajinou. Ľudia sú tu prívetiví, niekedy až moc otravní a cudzinec je pre nich chodiacia príležitosť vydolovať extra peniaze. Ľudia tu často počas dňa postávali na uliciach, alebo predávali rôzne drobnosti od banánov až po satelitné kotúče alebo, a to hlavne na kontinente, pásli kozy a dobytok. Na safari som sa v jeepe stretol s mixom národností – Fínsko, Nórsko, Nemecko, Južná Kórea, USA a Argentína. Osobitne musím spomenúť Američana s aziatskym pôvodom Tonyho. Táto osoba je neopísateľný fenomén, jadrový fyzik a vlastník fabriky na ohňostroje. Nikto mu nerozumel a radšej ani nechcel (spomínal, že odtiaľto ide to Malaka – čo nakoniec vysvitlo že je Monako), ku všetkému sa vyjadroval, stále sa usmieval a bol proste veľmi veľký podivín.

·       Slang. Každý obyvateľ Tanzánie sa k vám prihovorí slovami Hello, či svahilskými Jambo/Mambo a pridá, tak ako v Amerike frázu How are you, na ktorú sa ani tu nečaká odpoveď, resp. sa len odpovie dobre. K ďalším frázam, ktoré skôr či neskôr budete počuť je karibu – vitajte, hakuna matata – nemaj starosti a moje najobľúbenejšie pole pole (vyslovuje sa mäkko) čo znamená spomaľ, no skôr mi to pripomína španielske mañana, lebo tu má každý na všetko čas a nestresuje sa.  V Tanzánii sa oslovuje menom a nie priezviskom čiže ma volali Mr. Filip.

·       Strava. Raňajky neboli nikdy vo forme švédskych stolov a na moje pomery boli skromné. Jedlo bolo chutné a častá príloha bola ryža, cestoviny no najmä zelenina. Ovocie bolo sladké, šťavnaté a bolo ho vždy dostatok. Pil som len balenú vodu, ktorá je len neperlivá. Nenašiel som tu ich domáce sladkosti, ktoré by som mohol doniesť ako suvenír a preto som to vyriešil kúpou korenia, kávy Kilimanjaro a čaju. 

Video o dejinách Tanzánie

Vyčíslenie výletu / financovanie

Výlet do Tanzánie na jednu osobu od 28.11. do 10.12.2022 vyšiel na 3140,47,- €. Jednotlivé položky výletu stáli takto:

Cestovka (víza, ubytovanie, preprava, safari, provízia pre cestovku):

2511,-€

Poistenie:

114,92,-€

Zdravie (antimalariká, repelent, očkovanie na žltú zimnicu):

106,-€

Preprava na letisko Viedeň: 

10,85,-€

Platby v hotovosti*

311,-€

Platby kartou (strava v rezorte a daň za ubytovanie)

86,7,-€


 *Do Afriky som si bral 280,-$ (279,3,-€) a 70,-€. Eurá som si zamenil na tanzánijské schilingy (TZS) a neskôr aj niektoré doláre. Kurz v tomto čase bol približne taký, že za 4,-€ ste dostali 10 000 schilingov. Za hotovosť som nakúpil nasledovné veci: sim karta – 80 000 TZS; sprchový gel + opaľovací krém + telové mlieko – 48 500 TZS; pizza – 15,-$; masajská dedina – 15,-$; sprepitné sprievodcovi na safari – 50,-$; sprepitné kuchárovi na safari – 20,-$; pečivo – 2500,- TZS; výstava obchodu s otrokmi vo Východnej Afrike – 11 500,- TZS; korenie – 20 000,- TZS; balená voda – 3000,- TZS; výstava Freddieho Mercuryho – 8,-$; indický obed  18 000 TZS,-; korytnačky na Prison Island – 27,-$; sprepitné kapitánovi – 3000,-TZS; magnetka – 7000,- TZS; zanzibarská pizza – 10 000,- TZS; kultúrne podujatie – 20 000,-TZS; balenie kávy – 15 000,- TZS; magnetka – 9000,- TZS; plávanie s korytnačkami – 10,-$; panthenol – 10,-$; drink a jedlo po check out-e v rezorte – 25,-$; drobnosti na letisku – 11,-$. Okrem toho mi zvýšili nejaká hotovosť z pôvodného rozpočtu a to a 39,-$ a 17 750,- TZS, ktoré si nechám ako suvenír.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2
  • Popisok 2

Photos by Filip Jurovatý


1 - 2 Waikiki Resort Zanzibar; 3 - 6 Národný park Ngorongoro; 7 - 11 Stone Town

Záver

Návšteva Afriky mi ukázala zase niečo nové. Mohol som zažiť stále živú tradičnú kultúru, preskúmať pamiatky spojené s obchodom korenia či otroctva, užiť si pokoj na pohľadnicových plážach a obdivovať v jedinečných národných parkoch divoké zvieratá, no najmä slonov, s ktorými sa spája aj milé prirovnanie mať pamäť ako slon. Verím, že po cestovateľskom zážitku mi ešte dlho zostanú spomienky ako slonom na moje dojmy a pocity aké som mohol zažiť len na návšteve v Tanzánii.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára