Translate

streda 6. júla 2022

Krajinou objaviteľov a moreplavcov

Východ slnka v Óbidose
Trvalo to dlho, ale dočkal som sa! Konečne som navštívil krajinu objaviteľov a moreplavcov, navštívil som Portugalsko. Keď píšem dlho, tak trvalo mi to sem sa dostať takmer desať rokov odkedy mi prvý krát napadla myšlienka spoznať túto krajinu. Keď som si už aj naplánoval cestu, tak mi ju na jeseň 2020 prekazila pandémia. Až v lete 2022 sa preto podaril dlho vytúžený výlet. Prípravy boli nachystané, a tak som pred príchodom riešil len podklady pre videá, letenky, ubytovanie a po prvý raz prenájom auta. Všetky fotky z výletu sú v tomto fotoalbume.

V tomto poradí som spoznal najkrajšie miesta kontinentálneho Portugalska 

Harmonogram výletu bol naplánovaný na 6/7 dní aktívnej dovolenky a následný oddych. Počasie prialo počas celej dovolenky a nič vážne sa našťastie nestalo. Ako to už býva, tak niektoré veci nevyšli hoci boli na pláne a preto som nenavštívil slávne kníhkupectvo v Porte; Convento da Orden do Camo (obe boli zatvorené) a Quinta de Regaleria (nevyšiel už čas). Nemám v úmysle detailne opisovať krásy navštívených miest lebo od toho je tu cestopisné video. Zhrniem ale plán výletu:

  1. deň: prílet do Porta, zobrať auto a spoznať len Porto
  2. deň: navštíviť Bragu, Guimarães, Costa Nova a Aveiro, Conímbrigu a nocovať v Coimbre
  3. deň: navštíviť Almoroul, Tomar, Fátimu a nocovať v Óbidos
  4. deň: navštíviť Sintru, Cabo da Roca a nocovať v Lisabone
  5. deň: prejsť východnú časť mesta a centrum
  6. deň: prejsť Belém a presunúť sa do letoviska v Algarve
  7. deň: preskúmať pláže Algarve
  8. deň: odovzdať požičané auto a oddychovať
  9. deň: oddychovať
  10. deň: odlet z Faro


Insert title here

Photos by Filip Jurovatý


Porto - Braga - Guimaraes - Aveiro - Coimbra - Conímbriga - Almoroul - Tomar - Fátima - Óbidos

Čomu sa ale chcem venovať sú dojmy a „pikošky,“ ktorým sa vo videu nevenujem a nastali s poznaním krajiny:

·       Auto. Požičanie auta bola nevyhnutnosť z dôvodu rozumnej prepravy po krajine. Auto sa vybralo cez tú istú nízko nákladovú spoločnosť ako letenky – čo znamená, že cena najskôr vyzerala nízka ale dodatočne narástla. Základnú cenu (prenájom a poistenie) si vypýtala letecká spoločnosť. Pri prevzatí nás už poskytovateľ upozornil, že si môže vypýtať ďalšie poplatky a veruže si vypýtal a to za odovzdanie auta na inom mieste ako vyzdvihnutie (išlo sa z Porta do Fara). Taktiež sa platil prenájom zariadenia na rátanie mýta. Okrem toho bolo potrebné uhradiť zálohy a to pre spomenuté mýto a dokonca aj benzín – platba sa vráti po odovzdaní auta znížená o prejdené mýto. Napokon poskytovateľ žiadal uhradiť poistenie - duplicita poistení. Poskytol nám dve možnosti – zadržať istú sumu účtu, ku ktorému je vedená kreditná karta alebo uhradiť nižšiu sumu - bez jej navrátenia. Samozrejme sme zvolili prvú možnosť. Avšak zistili sme, že je potrebné mať kartu fyzicky pri sebe lebo inak sa transakcia nevie zrealizovať. Prevod neprešiel a preto sme museli pristúpiť k druhej možnosti. Prevzatie auta na mieste teda vyšlo ešte draho. V Portugalsku sa inak všade platilo kartou - až na jednu pani čo poskytovala ubytovanie v Óbidosi a mala radšej cash...

·       Podnebie a cesty. Portugalsko má rozmanitý povrch a flóru. Na severe bolo veľa ihličnatých lesov a neskôr to vyzeralo ako v džungli. V strednej časti rástli hlavne olivovníky a citrusy a južne od Lisabonu to vyzeralo skoro ako na púšti a dominovali už len korkové duby a palmy. Ciest majú veľa a všetky sú perfektne udržované. Bol som prekvapený z ich kriviek a umiestnenia – prišli mi často nelogicky krížom krážom zarazené v teréne, bez nejakej súvislosti k okoliu.




·      Ľudia. Počas výletu po turistických destináciách uvidíte ľudí rôznych národností. Počul som dosť často britskú ale aj americkú angličtinu, francúzštinu, španielčinu, ruštinu, nemčinu, holandčinu a zriedkavo bulharčinu a češtinu – slovenčinu vôbec. Všetci sa perfektne dohovorili po anglicky.

·      Stravovanie a potraviny. Všimol som si, že v centre miest neboli bežné stánky s rýchlym občerstvením a keď už, tak domáci na rozdiel od Slovákov asi nebudú konzumenti kebabu alebo kúskov pizzy. Otváracie hodiny sú odlišné od našich. Napríklad taký Lidl tu je otvorený od 7:30 do 23:00. Taktiež má odlišný sortiment – ponúka odlišné pečivo a v mraziacich boxoch sú čerstvé morské plody. Cena vína taktiež prekvapila – veľmi lacné oproti Slovensku. Perlivú vodu by ste ťažko hľadali. Portugalci obľubujú morské plody. Za rybu s vínkom v reštaurácii zaplatíte do 20,-€. Z miestnych pokrmov som vyskúšal pravé portské víno, ryby – morský vlk, mečiara a chobotnicu, óbidoskú gingju čo je obdoba griotky a z koláčov domáce pastel de nata. Veľmi ma potešila nečakaná a moja prvá návšteva v živote obchodíku s domácou výrobňou čokolády v Coimbre.

·       Drogy. Bol som pohoršený ako často a všade sa núkajú drogy. V starom meste Lisabonu to bolo doslovne na každom rohu inak prišla ponuka ešte na benzínke a v letovisku pri prechádzke popri ceste sa pristavilo auto.  


Video o dejinách portugalského národa

Vyčíslenie výletu / financovanie

Keďže rok 2022 má byť rekordný v zdražovaní, rozhodol som sa, že by bolo účelné, keby som sa po novom bližšie venoval aj nákladom na cestovanie. Možno tieto údaje odradia pri výbere dovolenky a naopak možno naopak presvedčia, že najlepšie investované peniaze sú do samého seba a teda hlavne do cestovania. Verím, že tieto údaje taktiež môžu s odstupom času poslúžiť na porovnanie cien.
Keďže nemám rád príliš dlhé intro, tak rovno poviem, že dovolenka v Portugalsku od 24.6.2022 do 3.7.2022 vyšla na jednu osobu spolu 1513,38,- €. Pričom táto suma bude ešte vyššia lebo sa ešte čaká na uvedené vrátenie peňazí za mýto, ktoré predpokladám bude stáť ešte 30,-€ na osobu.
Je to veľa? Je to málo? Prinášam bližší no zase nie až príliš podrobný pohľad. Údaje sú uvedené na jednu osobu – pri sumách spojených s autom a ubytovaním boli sumy rozrátané medzi dve osoby.

Preprava:           733,99,-€, čo predstavovalo 48,5% výdajov.
- Preprava Bratislava - Letisko Viedeň (tam aj späť): 15,80,-€
- Letenky Viedeň - Porto a Faro - Viedeň s príručnou batožinou: 210,34,-€
- Požičanie auta s plným poistením (pri kúpe): 216,53,-€
- Náklady pri prevzatí auta: 156,48,-€
- Pohonné hmoty: 75,76,-€
- Parkovanie: 18,33,-€
- Verejná doprava v Lisabone: 6,45,-€
- Preprava Albufeira - Letisko Faro: 33,81,-€
Ubytovanie:       417,19-€, čo predstavovalo 27,5 % výdajov.
Strava:                185,43-€, čo predstavovalo 12,2 % výdajov.
Vstupy:               87,-€, čo predstavovalo 5,7% výdajov.
Iné:                      89,77,-€, čo predstavovalo 5,9% výdajov.
- Poistenie: 34,00,-€
- Suveníry: 51,7,-€
- Extra dáta: 4,-€

Insert title here

Photos by Filip Jurovatý


 
Palácio Nacional de Pena Cabo da Roca - Lisabon - Algarve
 
Portugalsko je krajina na okraji západnej Európy, ktorá ma potešila širokým spektrom možností trávenia dovolenky. Mohol som obdivovať odlišné hrady od tých stredoeurópskych, vyskúšať prímorskú kuchyňu a domáce vína, prejsť sa staručkými miestami a odpočinúť si pri bazéne a oceáne. Som preto rád, že som mohol zavítať na tak zaujímavé miesto.


Najkrajšie momenty výletu

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára