Translate

sobota 10. decembra 2016

Retro Panoramio: #8 Odkaz Židov na Slovensku

Rekonštrukcia synagógy na Rybnom námestí v zmenšenej mierke
     Jedna z mojich kategórii / tagov / na panormiu mala označenie "* jewish culture". Prišlo mi zaujímavé vytvoriť samostatnú kategóriu o tejto kultúre. Teraz, desiateho decembra - v deň ľudských práv, by som však rád napísal aj pár slov. Dôvod vytvorenia tohto článku je, že mi táto kultúra prišla niečim zaujímavá a tajomná. Hmotné pamiatky, ktoré ostali v krajine po holokauste, postupne začali pustnúť a štát často budovy asanoval. Chcel som teda zachytiť posledné stopy spoločenstva, ktoré tu medzi nami nie je ale ostalo po ňom už len pár artefaktov.



     O židovskej kultúre sa okrem tohto článku dočítajte viac aj v článku venovanému koncentračnému táboru v Seredi, článku o Ortodoxnej synagóge v Bratislave a z cudziny o mojom výlete do Poľska. Pre lepšiu predstavivosť, kde by sme hľadali pamiatky po Židoch na Slovensku, som vytvoril mapu. Mapa vychádza z knihy, ktorej autorom je Maroš Borský a volá sa Synagogue Architecture in Slovakia: Towards Creating a Memorial Landscape of Lost Community. Na mape som zachytil v piatich vrstvách rôzne pamiatky. V prvej som zazančil len orientačne už zaniknuté modlitebne. V druhej sú rôzne  budovy a pamätníky súvisiace s touto komunitou. Ďalej na mape nájdeme pár zaznačených cintorínov, ktoré som pri cestách po krajine navštívil. Vo štvrtej vrstve sú v modrom krúžku budovy synagóg, ktoré som nenavštívil a naopak v poslednej piatej sú vo fialovom krúžku tie, ktoré mám vyfotené a sa s vami v tomto článku o ne podelím.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý
Fotky cintorínov, pamätníkov a ďalších budov: 1 - Cintorín Beckov, 2 - Cintorín Trenčianske Teplice, 3 - Pamätník Chatama Sofera v Bratislave, 4 - Pamätná tabuľa obetiam tábora v obci Koš na železničnej stanici Nováky, 5 - Cintorín Štúrovo, 6 - Pamätník Dunajská Streda, 7 - Cintorín Dobrá Voda, 8 - Cintorín Borský Mikuláš, 9 - Cintorín Osuské, 10 - Cintorín Senica-Sotina, 11-12 - Cintorín Senica, 13 - Cintorín Sobotište, 14 - Dom rabína Sobotište, 15 - Cintorín Banská Štiavnica
Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý
Synagógy západné Slovensko: 1 - Levice, 2 - Menház Komárno, 3 - Komárno, 4 - Nové Zámky, 5 - Nitra, 6 - Trnava, 7 - Vrbové, 8 - Sobotište (budova vpravo), 9 - Šaštín, 10 - Malacky, 11 - Stupava, 12 - Svätý Jur, 13 - Pezinok, 14 - Senec
Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý
Ostatné synagógy na Slovensku: 1 - Banská Štiavnica, 2-4 - Košice, 5 - Poprad, 6 - Tvrdošín, 7 - Liptovský Mikuláš, 8 - Ružomberok, 9 - Bytča, 10-11 - Žilina, 12 - Bánovce nad Bebravou, 13 - Trenčín

1 komentár:

  1. Ahoj, tak jsem konečně narazil na podobného "blázna", jako jsem já :-) Také podnikám sám výlety se zrcadlovkou a snažím se zachytit všechny zajímavosti, na které narazím. Na Slovensko podnikám několik výprav ročně, na Záhorie to mám 50 minut jízdy vlakem. Vidím, že některá místa jsme navštívili oba. I já píšu blog, chybí mi tam všechny výlety z posledních dvou let, ale mám v plánu je tam dát, až bude čas. Také chci znovu upravit všechny fotky, které tam mám, protože jsem to před dvěma lety ještě moc neuměl a fotky mají špatné barvy. Židovské památky patří k mám nejoblíbenějším, zvláště opuštěné zarostlé hřbitovy mají své kouzlo. U nás (tedy alespoň na Moravě) jsou převážně jen ve městech, většinou jsou udržované, dobře zmapované a známé. Zato na Slovensku jsou jich stovky, i v těch nejmenších dědinách, často je to jen pár náhrobků schovaných někde v lese nebo v křoví. Tím jsou pro mně mnohem zajímavější a tajemnější, než u nás. Také jsem si dělal podobnou mapu, do které si postupně značím slovenské židovské památky. Když jedu na Slovensko, vždycky se podívám, jestli v blízkosti nějaká je a pak se tam jdu podívat. V mapě mám už 500 židovských hřbitovů, údajně jich je na Slovensku kolem 750, takže o mnoha ani nevím. Navštívil jsem jich asi 20-30, nejvíce na Záhorí. Posílám odkaz na mapu, třeba ti pomůže a budeš moct navštívit při svých cestách další židovské hřbitovy, o kterých jsi třeba ani nevěděl.
    https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1fC9g6TQWbsWJ07r9JbNgv7tOLgo&ll=45.40883842011537%2C19.063899777777806&z=6

    Přeji spoustu dalších vydařených cest.
    Honza

    OdpovedaťOdstrániť