Translate

nedeľa 30. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #15 Dolné Považie

Kúpeľný ostrov, Piešťany
     Dolné Považie je región na západnom Slovensku. V tejto časti Váh vstupuje do širokej nížiny a je ohraničený Malými Karpatmi a Považským Inovcom. Tento región susedí s regiónmi Malokarpatska, Podunajska (Žitný ostrov), Nitrianskom, Stredným Považím a mojim rodným Záhorím. Jeho hlavné centrum – Trnavu – nemusím predstavovať, keďže tu trávim väčšinu roka a článok o meste Hlohovec nájdete v archíve. V tomto článku sa preto zameriam na štyri výlety – Piešťany, Dolná Krupá, Smolenice a túru do Malých Karpát.
     Azda najznámejšie kúpeľné mesto Piešťany sa nachádza priamo na rieke Váh. Piešťany sú mestom oddychu. Na každom rohu sa tu predáva najlepšia zmrzlina na Slovensku. Všade je veľa rekreantov, parky sú plné kvetov, lekien, korytnačiek. Ľudia sa v tomto meste neponáhľajú, nemajú prečo. Chodia nakŕmiť hladné labute k rieke odkiaľ je to len kúsok po Kolonádovom moste ku Kúpeľnému ostrovu, kde sa liečila aj populárna cisárovná Sissi.
     V okrese Trnava nájdeme dve zaujímavé dediny – Dolná Krupá a Smolenice. V prvej spomínanej obci sa nachádza kaštieľ – jeden z ôsmich sprístupnených – kde nájdeme výstavu venovanú hudbe a hlavne slávnej návšteve Beethovena. Ten dokonca v tomto mieste skomponoval jeho slávnu skladbu Sonáta mesačného svitu. Svoju slávu tento kaštieľ už zažil. V minulom storočí, keď tu ešte žili majitelia, sa tu pestovalo vyše 6000 ruží. Dnes dominantou priľahlého parku je sekvoja z roku 1863. Park je veľký, pobehujú po ňom zajace, lietajú vtáky a hrajú sa deti, napríklad aj v umelej jaskyni.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-3 - Piešťany, 4-7 - Dolná Krupá, 8-11 - Smolenice, 12 - Malé Karpaty, 13 - výhľad na hrad Červený Kameň, 14 - v lese, 15-17 - Veľká Homola


     Článok o Smoleniciach som už písal. Avšak som sa vybral na toto miesto zase. Dedina ponúka veľa zaujímavých miest, viac ako niektoré mestá. Tento krát som bol len na dvoch miestach. Pred múzeom Molpír pribudla socha vynálezcu padáku, rodáka, Štefana Baniča. Na druhom mieste, zámku, sa mohlo tentokrát už fotiť aj interiér.



     Do tohto článku by som rád zaradil aj výlet, túru, do priľahlých Malých Karpát. Ráno 30. júla sme išli autobusom do Častej. Pri hrade Červený kameň začína žltý turistický chodník smerujúci do obce Píla pod hradom a odtiaľ zase do kopca. Na prvom rázcestí sme odbočili po modrej k rozhľadni k vrchu Kukla. Moja verná apka s turistickou mapu a GPS prvý krát ukázala chybu, prechádzali sme úsek, kde bola vysoká tráva, malinčie a potom po veľmi strmom kopci až na vrch. Táto, jedna z málo rozhladní na Slovensku, bola postavená skautmi a bola opretá lešením. Výhľad bol pekný na hrad Červený Kameň a na hory, do nížiny už pre sparno bol výhľad horší. Odtiaľto sme išli po modrej - už veľmi pohodlnom chodníku, kde na ďalšom rázcestí sa napojili zase na žltú, ktorá nás priviedla k Zochovej chate. Tu sme sa osviežili pivom a vybrali sa po veľmi frekventovanej červenej k druhej dvadsať metrovej rozhľadni na vrchu Veľká Homola. Tu už bol výhľad o veľa väčší - od vodného diela Gabčíkovo na Dunaji až po Jaslovské Bohunice. Miestami dokonca som dovidel cez hory až na Záhorie. Veža sa veľmi kývala ale to preto, lebo na ňu vyšlo aj 10 turistov namiesto maximálneho počtu päť. Konečne sme sa vybrali do Modry vtipne po modrom chodníku. Tu som na ceste narazil na diviaka, celú cestu som sa obával, že takúto zver natrafím a stalo sa. Bolo našťastie mŕtve, tak som ho len obišiel a šťastne prišli do obce.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára