Translate

sobota 29. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #14 Okolie Trenčína

Hrad Beckov
     Okolie Trenčína navštevujem pravidelne, aspoň raz ročne sem zavítam. Tento rok som tu už raz bol v dedinke Haluzice, kde majú stredoveký kostolík a zaujímavú tiesňavu. Taktiež často chodím do Trenčína. V tomto článku sa zameriam na kúpeľné mestečko Trenčianske Teplice, Trenčiansky hrad a hrad Beckov.
     Do Teplíc som sa vybral ešte v auguste. Hoci som mal v úmysle ísť sem medzi posledné výlety od Tatier k Dunaju musel som využiť jedinečnú príležitosť. V letných mesiacoch cez víkendy a výnimočne cez niektoré dni tu premáva historická úzkokoľajná električka z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc. To čo autobus prejde za štyri minúty tejto starej dáme trvalo osemnásť avšak za to čaro to stálo. Vstupenka bola tiež symbolická – 0,20€. V mestečku nájdete veľa kúpeľných domov, pekný park a spomienku na Art film fest. Ten sa už odsťahoval do Košíc ale ostali po ňom dva pamätné mosty s dostičkami slávnych hercov domácej aj svetovej scény.
     Druhý výlet v tomto regióne bol tiež neplánovane už v auguste. Na strednom a východnom Slovensku bolo zamračené, tak som nechcel sedieť doma a vybral sa na Beckov. Z autobusu som si to zamieril rovno k dominante obce na vysokom brale - na hrad. Teta za kasou bola veľmi milá a poblahožela mi peknú prehliadku (- čo sa obvykle nestáva). Hrad sa postupne mení a opeknieva. Naposledy som tu bol ako dieťa a čo si tak matne pamätám bolo to tu oproti tomuto stavu divoké. Teraz sú tu chodníky, expozície, výklad, spevnené zábradlia a stále opravujú múry. Z hradu som išiel na kopec nad obcou, aby som mal krásnu panorámu. Záverom som sa vybral podporiť malé múzeum obce Beckov. Teta bola tiež milá a šťastná, že nejaký turista zavíta aj do tejto kúrie. Vstupné stálo 0,80€ pre študenta a celé za 1,50€ - píšem to sem, lebo zase ako v Uhrovci Trenčianske múzeum nikde neuviedlo túto sumu (ah Trenčianske múzeum!). Cesta domov prebehla v poriadku a bol som šťastný z pekného letného počasia.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1 - Stará električka (Trenčianska Teplá), 2-3 - Most slávy, 4 - Trenčianske Teplice, 5 - Kúpeľný dom Hamann, 6 - Vstup do Trenčianskeho hradu, 7 - Kasárne,  8 - Omarova studňa, 9 - Mučiareň, 10-13 - Trenčiansky hrad, 14 - Výhľad z hradu na mesto, 15 - Čakám ťa! 16 - Beckovské múzeum, 17-22 - Hrad Beckov


     Na záver som tiež neplánovane a tiež v auguste skončil na hrade v Trenčíne. Pôvodne som v ten deň, keď som sem išiel mal ísť na hrad Vršatec a Lednicu, ale... nešiel vlak a keby došiel náhradný autobus nestihol by som rýchlik. Na Trenčianskom hrade som bol tretí krát a už tu viac ani neprídem. Tak ako som rozhorčene napísal do google recenzie, tak to napíšem aj sem! K dobrým veciam na hrade patrí výhľad, ktorý isto láka turistov. Turisti nebuďte slepí! Takýto výhľad na mesto je aj z dolného nádvoria a pre ešte viac šetrných môžete ísť od kostola pod hradom lesnou cestou k hradbám a máte zaručenú súkromnú romantiku s výhľadom na mesto! A teraz sa pustiť do tých negatív (keď ich je toľko, že kde začať...).

         Vstupné: je zbytočne rozdelené až do troch okruhov A,B a C. V áčku môžete sa prejsť po nádvorí, v B máte aj výhľad z veže a v C prístup do interiérov. Cena je tiež neprimeraná, k tomu čo naozaj hrad ponúka, trošku sebareflexie by nezaškodilo.
         Neinformovanosť: úžasná stránka Trenčianskeho múzea nespomína vstupné v pobočkách v Uhrovci alebo v Beckove. Tak pre zmenu tu sa nespomína, že sa nemôže fotiť v interiéroch – dôvod nikto nevie. Asi by niekto ukradol tých pár artefaktov, keby sa dostal až hore k hradu... Ale aby sa predišlo úplnej neinformovanosti hneď pri kase stojí zmätený pán, ktorý vám popíše cestu k Zápoľskemu palácu, kde začína prehliadka (je to isto lacnejšie ako dať spolu so vstupenkou plánik, alebo plánik na vstupenke, čo už). Takže som sa tohto pána aj opýtal kde sú toalety, na čo priama odpoveď nebola ale, že sú tu. Tak som ich našiel. Hurá.
         Služby: celé zle. Jedna kaviareň a jeden biedny stánočok kde chudučký chlapec v kockovanej košeli ušitej asi z obrusu sa hral na mobile. Haló! Takto sa biznis nerobí! Do dobových šatov obliecť, nejakú hudbu pustiť usmievať, prihovárať a ide sa!
         Hudba: nechcem, aby to znelo fajnovo ale aj tá tu chýbala. Areál ohromný a počuť tak šum mesta a diaľnice v pozadí. Keď už som tu objavil asi najkrajšie miesto – mučiareň, tak som dole po schodoch v takmer úplnej tme schádzal k voskovým figurínam. Bolo to pekné miesto ale hudba by dorobila svoje. Nehovoriac, že to mohli spraviť aj inde po hrade.
         Atrakcie: keď som bol na hrade Ľubovňa, súčasťou prehliadky (ktorá ma stála o 0,50€ menej a to bolo spojené vstupné so skanzenom!) bolo aj sokoliarska show. Tu sokoliari boli ale, že vystúpenie je hlavne pre deti a každé dve hodiny. Tak som si vyfotil sovičky a to bolo tak všetko.
         Zákaz vstupu: všade samí zákaz! ide o formu, skoro tomu až vadí, že musia turisti tadeto chodiť. Zákaz vstupu bol do hodinovej veže pri druhej bráne alebo aj na tretie poschodie vynovených kasárni, nehovoriac o ich balkóne.
         Fotenie: Viem, že na Slovensku je to riešené vždy inak – buď v cene, buď príplatok alebo niekde je to zakázané. Vtedy sa začnem pýtať ako aj tu prečo tomu tak je. Nuž zákaz platí od tohto roka, alebo minulého a vzťahuje sa na interiér. Treba podotknúť, že Trenčín nie je viedenský Schönbrünn ale hrad, kde v okruhu B uvidíte dve miestnosti smerom do veže a v okruhu C prázdny palác, zvyšky rotundy s pár artefaktmi a Ľudovítov palác s obrazmi umelcov, ktorí určite nežili v stredoveku. Nemyslím si že tieto diela sú tak hodnotné, aby ste si ich nemohli vyfotiť, keď už platíte také vstupné.
Zhrnutie, hrad je krásnym architektonickým dielom, ale obdivujte ho radšej z vonku. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára