Translate

pondelok 31. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #16 Bratislava


     Posledným článkom zo série Moje veľké slovenské leto bude článok o meste, ktoré stojí v kúte republiky ale je pre ňu najvýznamnejšie lebo je to hlavné mesto. Prešporok, Pressburg, Pozsony, Wilsonovo mesto, Brezalauspurch, Blava všetky výrazy označujú to isté, pre mňa nádherné mesto, Bratislavu. Je veľmi ťažké napísať článok o meste v ktorom som strávil toľko času a pekných chvíľ, preto tento článok venujem len priblíženiu zážitkov z tohto leta.



     V horúcich letných dňoch som bol v meste viac krát, avšak vidieť pre mňa neznáme miesta som bol len zopár krát. K takejto návšteve Bratislavy patrila aj návšteva Botanickej záhrady Univerzity Komenského. Mám rád zvieratá, no v blízkej zoo som už ako dieťa bol. Túto záhradu som si vybral preto, lebo som si chcel vyskúšať nový fotoaparát Nikon d3300 fotením makro záberov kvetín a vidieť rozmanitosť rastlín, ktoré som ešte nevidel. Zo záhrady som sa v ten deň vybral pešo popri nábrežiu do centra a videl tak bližšie prvý krát Riverpark, rozostavaný Zuckermandel a veľa zaujímavých sôch popri nábreží.
     Druhým zaujímavým výletom bolo zavítanie, do pre mňa zaujímavej komunity Židov, do ich jedinej synagógy v meste – Ortodoxnej synagógy na Heydukovej. Synagóga bola toto leto otvorená pre verejnosť piatky a nedele, čiže cez víkendy okrem bohoslužobného dňa šábes. Odskočil som si preto sem zo stáže v Trnave v piatok poobede. Zľavnené vstupné bolo 3€ a nikde na internete som sa k informácii o vstupnom nedostal až pri platení. Po zaplatení som ako muž dostal jarmulku, ktorú som musel v svätyni nosiť na hlave. Okrem modlitebne, ktorá bola ozaj odlišná od interiéru mne známych kostolov, tu bolo aj zopár priestorov, kde boli vystavené náboženské predmety. Moju pozornosť tiež upútala čiara tiahnuc sa popri schodoch. Čiara symbolizovala časovú os významných medzníkov, rozkvetov aj pádov, Židov v meste.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1 - Najvýznamnejšie archeologické nálezy z praveku na území Slovenska, 2- Listina poľského kráľa Žigmunda III., ktorou schvaľuje artikuly cechov mäsiarov v Spišskej Novej Vsi, 3 - Revolúcia 1848-49, 4 - Interiér Bratislavského hradu, 5-6 - Výhľad z hradu, 7 - Múzeum Karpatských Nemcov, 8-10 - Prírodovedné múzeum, 11 - Bitka pri Lamači, 12-15 - Ortodoxná synagóga, 16 - Nábrežie Dunaja, 17 - Riverpark, 18-19 - Botanická záhrada


     Počas leta, som ako správny študent, snažil využívať študentské zľavy. Avšak Slovenské národné múzeum myslí aj na ostatných ľudí. Podľa Príkazu generálneho riaditeľa SNM č. 3/2013 na zvýšenie návštevnosti a dostupnosti kultúrnych služieb sú vybrané slovenské múzea, ktoré spadajú pod SNM každú prvú nedeľu v mesiaci zadarmo. Bol som tak toto leto na Bojnickom zámku v auguste a chcel som tak navštíviť múzea v Bratislave v septembri. Na moje nemilé prekvapenie som zistil, že práve v ten deň bolo väčšina múzeí v meste zatvorená z dôvodu predsedníctva Slovenska v Rade Európskej únie. Múzeá som preto navštívil až 2. októbra. Hlavnú pozornosť som smeroval na Bratislavský hrad, kde som bol naposledy ako štvrták zo základne školy. Pred hradom bolo v nedeľu len pár turistov z ďalekého východu a fotili si hrad v sychravom počasí. Asi len málo z nich vedelo že, v opravenom bielučkom hrade okrem reprezentatívnych priestorov, kde pred pár dňami sa konal bratislavský summit, sídli Historické múzeum a ponúka k videniu najpodstatnejšie informácie o dejinách národa dnes zdarma. Po zakúpení bezplatného lístku som vstúpil do hradu. V podzemí bola venovaná expozícia Karolovi Veľkému, na prízemí zase histórii hradu, na prvom som videl hrad v litografiách a až na samom vrchu som sa dočkal toho, čo som tak dlho chcel vidieť. V súčasnosti hrad ešte neponúka všetky miestnosti časovej osi dejín Slovákov. Jedno krídlo bolo venované výstave cechov a pôsobeniu Ľudovíta Štúra ako aj celkový prehľad významných udalostiam pre národ v 19. storočí. Druhé krídlo vystavovalo najvýznamnejšie archeologické pamiatky z územia dnešného Slovenska do obdobia konca Veľkej Moravy. Bol som veľmi potešený, keď som prvý krát mohol vidieť takmer 25 tisíc rokov starú Moraviansku venušu, alebo aj praveké nádoby, ktoré si presne viem vybaviť v učebnici dejepisu. Návštevu hradu som pre neucelenú výstavu našich dejín prešiel rýchlejšie ako som plánoval a preto som si pozrel ešte pod hradom malé Archeologické múzeum. V tej istej budove sídli aj Múzeum Karpatských Nemcov a tiež múzeum najpočetnejšej menšiny na Slovensku -  Maďarov. Na záver dňa som si pozrel Prírodovedné múzeum pri nábreží Dunaja, prešiel okolo sochy T. G. Masaryka a zameral som sa v múzeu hlavne na expozíciu slovenskej fauny. Za najzaujímavejší exponát považujem makety Vyzy veľkej, mohutného jesetra, ktorý ešte minulé storočie plával v Dunaji až po oblasť Horného Rakúska.



     Bratislavské defilé, defilé fotiek pridaných na stránku panoramio sú fotky z Bratislavskej Bielej noci. Táto udalosť pôvodne vznikla v Paríži a neskôr sa rozšírila do veľkých svetových miest. Na Slovensku je staršia tradícia v Košiciach, ale už aj hlavné mesto spravilo druhý ročník festival súčasného umenia, hry so svetlom. Zahraniční aj domáci umelci netradične rozsvietili známe miesta mesta. Medzi najkrajšie hodnotím fontánu pri Eurovei, UFO, farebný strom v prezidentskej záhrade a inštaláciu očí za Tescom. Ešte som v Bratislave pofotil niečo málo z historickej Prusko-Rakúskej vojny z roku 1866 v Lamači, hoci pre výstavbu sa tento rok bitka musela uskutočniť už v susednej Záhorskej Bystrici.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-5 - Ondrej Maksi & BN Label - Harmony (Starý most), 6 - Most Apollo, 7 - Róbert Farkaš / sedemminut / - Mirror (Eurovea), 8 - VŠMU - Tunel (Schody medzi Svoradovou a Zámockou), 9 - Maotik - Light Sower (Grassalkovičova záhrada), 10-11 - BN Label - Maják (Most SNP)

     Na úplný záver, keďže nadchádza pre mňa významný rok v ktorom už nebudem mať toľko príležitostí na výlety ako doteraz, by som sa rád poďakoval všetkým čitateľom článkov a spoločným výletníkom z letnej série Moje veľké slovenské leto za čas strávený a venovaný pri mojich dobrodružstvách. Taktiež ďakujem redakcii Sóda, že zverejnili o mojich letných výletoch pekný článok.
     Zároveň by som rád touto cestou vyjadril veľké poďakovanie skvelým ľudom z panoramio.com, ktorí boli súčasťou môjho života od registrácie 4. júla 2007 až do zatvorenia stránky googlom 4. novembra 2016. Po takmer desiatich rokoch vzájomného spoznávania planéty Zem jedna významná éra môjho života končí, nekončí však život a preto ostáva už len tešiť sa aké prekvapenia život prinesie.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára