Translate

piatok 18. septembra 2015

Kam zmizli mlyny na Záhorí? - #10 Mlyny na rieke Rudava



     Keď som si už myslel, že môj rodný kraj už celý poznám, tak som zistil, že tomu tak nie je. Po tom čo moje mesto (Senica) vytvorilo propagačné brožúrky o Záhorí, v ktorých boli zverejnené moje fotografie, dostal som od mesta aj publikáciu o mlynoch v Senici. Celkom ma, táto pre mňa neznáma, história zaujala na toľko, že som sa rozhodol spracovať túto tému širšie. Tak som si sadol za počítač, pobehal knižnicu a historické mapy a to všetko pre to, aby som odkryl skrytú históriu a keďže mojim hobby je fotiť rozhodol som sa, že okrem spracovania údajov musím miesta prejsť osobne. V okrese Senica sa nachádza zopár dominantných tokov a preto som rozdelil prácu na časti o mlynoch na potoku Teplica, rieke Myjava a jej zvyšných prítokoch, na rieke Rudava a na Lakšárskom potoku. Pre lepší prehľad pripájam mapu, kde sa mlyny nachádzali.


     

     Druhou riekou na Záhorí je Rieka Rudava. Tá pramení neďaleko Bílkových Humenec preteká smerom k Prievalom, odkiaľ tečie smerom na juh a tvorí hranicu medzi borom a zvyškom nížiny. Pri Plaveckom Mikuláši si to rieka zase rozmyslí a vstúpi do boru a tečie na západ až sa vlieva do Moravy. Na rieke Rudave v minulosti stáli mlyny v okrese Senica len v Prievaloch a v Plaveckom Petri.

     V Prievaloch bývalo vraj viacero mlynov, spomína sa na Hlavinskom potoku ako aj na oboch Rudavách. Na mape z roku 1914 je zaznačený Vrábelský mlyn v bore. Zo zvyšných dvoch Olšovských mlynov ostali už len víkendové usadlosti – HeribanovciBílikovci.
     V malebnej dedinke Plavecký Peter bývali dva mlyny. Prvý mlyn leží priamo v dedine. Vznikol medzi 19. a 20. storočí. Od roku 1992 je tento Elektrický mlyn kultúrnou pamiatkou.[1] Druhý mlyn sa nachádzal na konci obce smerom do boru a jeho budova stojí dodnes.
 
fotografie:
1. Heribanovci
2. Bílkovci
3. Mlyn v Plaveckom Petri
4. Mlyn v Plaveckom Petri časť Dolné Mlyny

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára