Translate

štvrtok 28. októbra 2021

Krížom krážom po Česku

Keď som minulý rok opúšťal Maďarsko ani by ma nenapadlo, že sa do cudziny dostanem až takmer o rok. Pandémia mi aj v roku 2021 pozmenila veľa plánov. Avšak ako sa hovorí všetko zlé je na niečo dobré, a tak aj táto situácia priniesla nové pohľady na život. Nikdy som ale neopustil svoju lásku – cestovanie – a preto som stihol prejsť v roku 2021 aspoň jednu krajinu. Pôvodne som vyberal medzi Portugalskom a Izraelom no nakoniec tohtoročné „tour de ...“ pripadlo na blízke Česko.



Prečo som si vlastne vybral Česko? Odpoveď je taká, že to tak nejako vyšlo. Portugalsko v lete sa zatváralo a Izrael nebol na tom o dosť lepšie. Chcel som vypadnúť do cudziny a tak som si povedal, že pôjdem pozrieť kamošov do Prahy a západných Čiech. Avšak keď som z tohto prvého výletu odchádzal došlo mi, že by som mal krajinu prejsť celú, aby som aj o tomto štáte mal ucelený pohľad. Dokopy som teda v roku 2021 spravil do Česka štyri výlety. Všetky fotky z roku 2021 a teda hlavne z Česka sú vo fotoalbume na tomto odkaze.


Insert title here

  • Popisok 1
  • Popisok 2

Photos by Filip Jurovatý


Praha – Karlštejn – Vyhlídka Máj – Lidice – Tábor – Hluboká nad Vltavou – Holašovice – České Budějovice – Český Krumlov – Hoštice – Plzeň – Cheb – Františkovy Lázne – Najzápadnejší bod ČR – Karlovy Vary


Prvý výlet sa odohral začiatkom augusta. Vlakom som sa dostal do stovežatej Prahy, kde ma prekvapilo škaredé počasie. Prahe som tento rok nevenoval takú pozornosť ako v roku 2018, kedy som si chcel priblížiť storočnicu vzniku Československa. Ozaj toto výročie si vlastne pripomínam aj dnes, keďže článok vychádza symbolicky v deň vzniku Československa. Druhý deň výletu som sa vlakom dostal na hrad Karlštejn a potom do ďalekých Františkových Lázní. Tu ale cesta ešte nekončila ale s kamoškou sme hľadali najzápadnejší bod Česka! Úspešne sme ho našli aj vďaka pánovi, ktorý sa tam práve motal a rozprával zaujímavé príbehy. Z „Frantovek“ som nasledujúce dni spravil ďalšie výlety. Najskôr do Karlovych Varov a ku krásnemu hradu Loket a v ďalší deň do pivovaru v Plzni a do Chebu. Taktiež som si užil kultúru malého ale príjemného mestečka na jazzovom koncerte. V posledný deň som si nevšimol ako zle som kúpil lístky na vlak a putoval som preto z Frantovek do Chebu, odtiaľ cez Sudety do Ústí a odtiaľ do Kútov! Cesta nekonečná ale výlet príjemný.


Druhý a tretí výlet bol vo východnej časti krajiny. Počas druhého výletu som podobne využil nocľah u kamoša a robil tento krát výlet z Brna do okolia. Najskôr to bol výlet do Telču a Lednice, kedy katastrofálne meškali vlaky aj autobusy a ledva sa stihli prestupy. Na druhý deň sa stihol ešte hrad Pernštejn. Tretí výlet som si naplánoval počas štátneho sviatku – 1.9. – a bol namierený do barokového Olomouca a industriálnej Ostravy.

Počas posledného výletu sa presúvalo už autom a vybrali sa zastávky zo severu a juhu krajiny. V prvý deň sa prešlo cez tornádom zničené Hrušky do Mikulčíc, ďalej k mohyle bitky u Slavkova, potom ku kostolu v Žďári nad Sázavou, ďalej do krásnej Kutnej Hory až napokon do Pardubíc. Čo na fotkách ani vo videu nevidno je moja návšteva kostnice v Kutnej Hore, kde som po chvíli pocítil veľmi nepríjemný pocit a pobudol tam ozaj len pár minút.



Druhý deň nemal veľa zastávok. Z Pardubíc sa išlo do Adrpašských skál a do Liberca. Naopak tretí deň bol náročný na prepravu. Išlo sa k Pravčickej bráne, do Lidic, na Bielu horu, na vyhliadku Máj, do Tábora a do Budějovic. Ďalší deň vyzeral, že bude oddychový lebo nás čakali len výlety po okolí Budějovic – Hluboká, Holašovice a Krumlov. Opak bol pravdou. Po aktualizácii mobilu nefungovali mobilné dáta a nepomohli ani technici, do toho prišla papuča od šikovných mestských policajtov v Hlubokej a ku koncu dňa začala chrapčať kamera. V posledný deň som preto už veľa nenatáčal. Posledné dve zastávky boli filmové Hoštice a keďže „nezastavujem, máme spoždení“ išlo sa na ďaleký východ do moravských Mikulčíc, kde sa išlo až teraz lebo v prvý deň výletu mali zatvorené brány skanzenu z dôvodu opravy elektriny. Po prechode hraníc sa sami opravili dáta no kamerka stále chrčala ale prežila výlet a skončila v oprave.


Insert title here

  • Popisok 1
  • Popisok 2

Photos by Filip Jurovatý


Loket – Ústí nad Labem – Pravčická brána  – Liberec – Adparšsko-teplicke skály – Pardubice – Kutná Hora – Telč – Žďár nad Sázavou – Pernštejn – Mohly míru bitky pri Slavkove  – Lednice  – Mikulčice – Strážnice – Olomouc – Ostrava


Hoci som si Česko nevybral ako svoju destináciu z nejakého konkrétneho dôvodu ako tomu bolo u krajín pominulé roky, tak neľutujem, že som sa vybral spoznať tento blízky štát. Na výletoch som si vychutnal nielen chutné pivo a guláš ale aj krásne zastávky, kde boli úžasné prírodné pamiatky, nádherné hrady a zámky a krásna architektúra miest a dedín. Som zvedavý, či sa mi ešte vôbec vyplatí plánovať výlety alebo prenechám tento výber viac náhode ako tomu bolo pri Českej republike.

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára