Translate

sobota 28. júla 2018

Štyri ročné obdobia Záhoria: jeseň

Ráno v Smrdákoch

Slovo na úvod
     Bolo to v jedno jesenné dopoludnie v roku 2017, kedy sa mi nič nechcelo robiť ale myseľ chcela vymyslieť niečo kreatívne. Premýšľal som pri pozeraní svojich čerstvých videí o strednom a východnom Slovensku nad tým, aká je tá moja vlasť krásna. Bol som rád, že som začal zachytávať krásy Zeme nielen fotkou ale už aj videom, ktoré zhrnie a lepšie priblíži pocity a náladu prostredia. Nuž a práve vtedy ma napadla myšlienka, ktorá stojí za celým týmto novým projektom. Opýtal som sa sám seba aké bude ďalšie miesto, ktoré takto zachytím? Samozrejme ma hneď napadli miesta mimo Slovenska, ktoré mám v hľadáčiku svojich cestovateľských snov a ktoré určite tiež navštívim, pofotím a natočím. Avšak vtedy som si uvedomil, že video by si mal zaslúžiť jeden špeciálny kraj a to ten v ktorom som vyrástol. Aj keď je o mne verejne známe, že nerád chodím dva krát na to isté miesto výletovať, tak v tomto prípade som sa rád  rozhodol spraviť výnimku. Ihneď som si zaznačil miesta Záhoria, ktoré by mal každý poznať a potom som si uvedomil, že je nemožné stihnúť ich prejsť za pár dní. Nuž ako sa hovorí – všetko zlé je na niečo dobré - a preto ma hneď napadla ešte lepšia myšlienka! Neponáhľaj sa. Sprav video postupne, lebo len tak zachytíš kraj taký aký je. Sprav video, ktoré zachytí Záhorie počas celého roka! Nuž a tak sa stalo. Avšak skôr ako vám odhalím to sľubované celoročné video rozhodol som sa nezabudnúť aj na fotku. Z toho dôvodu venujem prvé štyri články zo série Štyri ročné obdobia Záhoria, každému ročnému obdobiu a teda aj každej menšej lokalite tohto úžasného kraja. Poďme na to!

Jeseň v okolí rodného mesta
     Netrvalo mi veľmi dlho zhodnotiť, ktoré miesta by som jednoznačne videl v tomto projekte. Čo však už bolo náročnejšie bolo ich rovnomerné rozvrhnutie na štyri časti. Pri tomto delení ani neviem prečo som si spomenul na hodiny rétoriky. Tu nám pani prednášajúca zdôraznila, že publikum je pozorné hlavne na úvod a na záver prejavu. Z toho dôvodu som sa rozhodol dať na tieto dva konce miesta, ktoré najlepšie poznám lebo som v nich prežil najviac času. Všetky tieto miesta vám však zhrniem v tomto jednom článku, keďže všetky boli fotené a natáčané počas jesene 2017.

šípky, pavučiny, ranná hmla, babie leto... tak vyzerá typická jeseň 
Bor a vojaci
     Dubáky ale aj jedovaté muchotrávky rastú v bori hlavne na prelome leta a jesene. Vyhľadávaným miestom, kde by ste ich našli naozaj veľa je Vojenský technický a skúšobný ústav (VTSÚ Záhorie). V tomto priestore nie je možné fotiť iné zábery ako fauny a flóry, čo však nevadí lebo takéto zábery aspoň ukážu krásy prírody Záhoria.

Rodná Senica
     Nechcem o každom mieste hovoriť nepodstatné informácie ako tie čo bežne ponúkne vyhľadávač a preto poviem ku každému len to, čo považujem za podstatné. O Senici, ktorou takmer začínam video, poviem hlavne to, že je to pre mňa moje rodné mesto, hoci technicky som sa narodil v nemocnici na Myjave.
     Aj keď by som mal byť na Senicu hrdý lebo odtiaľto pochádzam, tak nemám k tomu takmer žiaden dôvod. Je to škaredé malé mesto. V histórii ako aj v súčasnosti boli jej predstavení hlboko verní vláde či už bola pre alebo proti vôli ľudu. Stačí len spomenúť skutočnosť, že tu bol porazený Štúr. Prestavbou minulého storočia stratila Senica všetko historické jadro okrem kostola a môže sa tak právom radiť k najškaredším slovenským mestám. Ak však predsa len pôjdete tadiaľto tak odporúčam vidieť výstavu v čáčovskom mlyne.

Hurbanovo Hlboké
     Hlboké je malá, kedysi by sme povedali evanjelická, dedina. Do histórie slovenského národa sa zapísala v roku 1843. Na miestnej fare sa vtedy stretla slávna trojica Štúr, Hurban a Hodža a po pár dňoch sa dohodli sa na tej podobe slovenčiny, ktorú v menších zmenách používame do dnes. Z toho dôvodu je  obec atraktívna miestnym múzeom, evanjelickou farou a pomníkom Hurbana.

Križovatka Jablonica
     Z Jablonice pochádza vyše polovica zo všetkých mojich predkov. Ak tu chcete vidieť nejakú pamiatku tak rozhodne k symbolom obce patrí polorozpadnutý kaštieľ, ktorý je však pre nebezpečnosť úrazu nedostupný. S týmto kaštieľom má moja rodina úzke väzby. V dávnych časoch tu moji predkovia robili slúžnych a v tých nedávnych časoch chodili sem do školy.

Kúpele Smrdáky
     Na opačnej strane okolia Senice sa nachádzajú jediné kúpele v širokom okolí. Patria však k veľmi vyhľadávaným, lebo predovšetkým tu sa liečia kožné ochorenia. Novším symbolom obce a chotára sa však stal Miléniový kríž nad obcou.

Habáni a Sobotište
     Sobotište sa ako dedina môže pochváliť veľa rôznymi atrakciami a zaujímavosťami. Kde len začať? Na námestí nájdete kaštieľ s múzeom. To je venované družstevníctvu na Slovensku, lebo práve tu to celé začalo ešte v 19. storočí! Pre milovníkov vesmíru je tu jediná hvezdáreň na Záhorí a pre turistov ideálny východiskový bod na poznávanie miestnych kopcov. Najviac však obec preslávili Habáni. Tí sem prišli z nemecky hovoriacich krajín a nemixovali sa s pôvodným obyvateľstvom. Z toho dôvodu môžete ešte dnes vidieť v obci ucelenú architektonickú časť s názvom Habánsky dvor.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-2 - Podbranč; 3 - Škodáčkov mlyn v Čáčove; 4 - Habánska kaplnka v Sobotišti; 5-7 - Smrdáky; 8-9 - Jablobica

Pod hradom
     Hoci Podbranč už pripomína charakterom skôr kopaničiarsky kraj ako Záhorie, tak je s okolím spätý s nárečím a inými úzkymi väzbami. Hlavnou dominantou je zrúcanina hradu Branč. Okrem neho v roztrúsených osadách nájdete jeden zachovaný mlyn, ktorý však nie je prístupný verejnosti.

Prietrž a SNP
     Asi jediná obec na Záhorí, ktorá má priamu skúsenosť so Slovenským národným povstaním je Prietrž. V osade u Rehušov je zriadené menšie múzeum venované tejto tematike ako aj blízke roľnícke múzeum. Okrem toho je tu rozhľadňa, pamätník a v neďaleko stredu obce aj zvyšky husitských hradieb.  

Milované Osuské
     Špeciálnu pozornosť pri natáčaní Záhoria som zameral na Osuské. Malá nenápadná dedina navonok ničím nevyniká. Avšak v obci som strávil podstatnú časť svojho detstva a preto ju som jej vytvoril vlastné video, ktoré ukazuje jej krásy celoročne.

Slovo na záver
     Záhorie je podľa mňa pekným krajom. Je tu veľa pamiatok ako aj zaujímavá príroda. Uvedomujem si však, že ľudia majú skôr záujem o známejšie atrakcie. Avšak ja by som ich rád presvedčil, že svoju hodnotu majú aj na prvý pohľad málo významné miesta. Pre mňa má tento kraj svoje jedinečné čaro. Azda je to tým, že som tu vyrastal, alebo tu vyrastali moji predkovia, alebo je to len tým, že mi bol tento kraj najbližší a mohol som ho najhlbšie spoznať? Jednoznačnú odpoveď si netrúfam povedať.
     Čo si však trúfam povedať je, že by som mu rád aj touto cestou prejavil úctu aspoň tým, že ho trošku spropagujem, aby ho mohlo spoznať čo najviac ľudí.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára