Translate

štvrtok 27. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #12 Okolie Žiliny

Hrad Lietava
     Keď už sa túlam po severe, po Žilinskom kraji, zavítal som aj do blízkeho okolia tohto krajského mesta. Toto mesto som už bližšie neskúmal, lebo som tam bol minulý rok - článok o výlete v Žiline a na Strečne. V okolí ma najviac zaujali hlavne hrady. Okrem navštíveného Budatínu a Strečna som tento rok pobehal Starý hrad, Lietavu, Hričov a Súľov. Samozrejme som chcel vidieť aj prvky ľudovej architektúry tak som zavítal aj do obce Čičmany.




     Prvý hrad som navštívil v nedeľu 4. septembra a bol to hrad Hričov. Zo železničnej stanice Dolný Hričov je v tento čas veľmi komplikované sa dostať do dediny, lebo tu stavajú podchod. Tak som po poľnej ceste kráčal a potom preutekal cez koľajnice. Naopak milo som bol prekvapený, že obe dediny majú chodník a dokonca sú ním aj spojené. K hradu mi to trvalo niečo cez hodinu. Netradične som nebol ako kamzík ale som sa veľmi zafučal. Potvrdil som sa, že hrad je malý ako sa písalo na informačných tabuliach aj na internete. Vypína sa na krásnej skale ale pozostáva len z dvoch veží a pár múrov. Na hrade bolo lešenie, tak to vyzerá, že sa bude lepšie konzervovať. Krásnym prekvapením dňa bolo, keď som čakal na vlak domov a prišla ku mne zo stanice Hanka (tak sa táto milá pani predstavila) podala mi ruku a podala mi vodu, aby mi nebolo horko. Pýtala sa ma či viem kde je Medžugorie a dala mi vodu odtiaľ. Poďakoval som jej a keď som nastupoval do vlaku tak mi zo stanice, kde robila, zakývala.
     Druhý výlet bol namierený na Starhrad. Z vlakovky Nezbudská Lúčka-Strečno (ešte pred rokom stanica niesla názov Strečno) som išiel po červenej k hradu. Cesta bola spevnená z veľkej časti vhodná aj pre cyklistov a stúpanie nebolo ťažké. Vybral som sa neskôr po hrebeni, chcel som vidieť výhľad z dvoch výhľadov na trase. Malo vidieť aj na hrad ale videl som len Domašínsky meander. Teda vlastne ešte som mal tú česť vidieť utekajúcu zmiju. Hrad je pekný a ponúka veľa výhľadov na meander a rušnú cestu. Domov som si doniesol po rokoch iné zvieratko - kliešťa.  

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

     1-2 - Hrad Hričov, 3 - nová diaľnica pri Dolnom Hričove, 4 - cesta k Starhradu, 5 - Hradný potok, 6 - Starhrad, 7 - Malá Fatra, 8 - zmija, 9 - Domašínsky meander, 10-15 - Súľov,16 - Bytčiansky zámok, 17 - Sobášny palác


     Deň po Starom hrade som zavítal do Súľovských skál na hrad Súľov. No hrad ako hrad, toto bolo ešte horšie ako Hričov, ale išlo tu najmä o tie krásne skaly. Krásne výhľady a ozaj miestami náročná túra, kde som musel zložiť foťák z krku položiť ho, aby sa mu nič nestalo a vyliezť na skalu. Spolu so mnou v skalách bolo pár skupiniek turistov (všetci z Čiech). Zo Súľova som zavítal ešte pozrieť mesto Bytča (strašne sa to vyslovuje :-D). V meste majú najmä krásny zámocký areál so sobášnym palácom, kdežto samotný zámok vyzeral z vnútra katastrofálne.

     Skorej než som dokončil hrady v okolí, tak som ešte zavítal do Rajeckej doliny. Tento výlet bol na konci septembra a počasie hlásili pekné, ale bolo to inak, bolo asi len 13 stupňov, fúkalo a v doline bolo zväčša oblačno oproti okoliu. V Rajci som pozeral pamiatky a stihol autobus do peknej dedinky Čičmany. Nechal som si na túto obec asi až moc veľa času, stále som tu krúžil a čakal kým bude trošku slnečno, aby fotky mali peknejšie farby. Zopár fotiek sa aj vydarili. Veľmi sa mi páči čičmiansky vzor. Cesta domov bola strašná. Vlak v Žiline meškal 106 minút lebo naháňali pred Žilinou samovraha. Našťastie nečakane prípoj v Trnave čakal ako aj MHD v Senici.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

     1-4 - Čičmany, 5 - Rajec v Rajci, 6 - Lietavská Svinná-Babkov, 7-8 - Hrad Lietava, 9 - výhľad z hradu na Žilinu a Malú Fatru, 10 - Pán hradu, 11-12 - Lietava, 13-14 - Kunerad, 15 - Stránske


     Posledný výlet som stihol v posledný deň septembra. Bol piatok a študenti sa sťahovali z Bratislavy na východ, tak hoci mám ešte dopravu vlakmi zadarmo pre vypredaný kontingent som si musel zaplatiť polovičný lístok. Zo Žiliny som s kamošom išiel na hrad Lietava. Krásny veľký hrad stále rekonštruujú, čo je dobre lebo si myslím, že jedného dňa ho sprístupnia pre verejnosť aj za poplatok. Krásne babie leto vo vzduchu, sfarbené kopce, jemná hmla v doline krásne modré nebo s jemnými "riasami" - rozptýlená vysoká oblačnosť, to všetko tvorilo krásnu atmosféru a fotky sa robili samé. Z Lietavy sme sa presunuli na zhorený zámoček Kunerad. Kedysi rekreačná lovecká rezidencia je dnes v strašnom stave. Drevená podlaha sa veľmi prepadala, tak sme len opatrne našľapovali a snažili sa zachytiť atmosféru domu duchov, kým ešte stojí. Cestou do Žiliny sme sa zastavili ešte v susednej dedinke Stránske, kde je zrúcanina kostola so šikmou vežou. Ešte pred odchovom domov sme pred Žilinou ešte skontrovali stav diaľnice D1 (Bratislava-Košice) pri obci Višňové, kde bude najdlhší tunel v republike cez Malú Fatru.



Maťko a Kubko v Čičmanoch

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára