Translate

piatok 10. apríla 2015

Malokarpatská túra: Od Pajštúnu po Biely Kameň


hrad Pajštún

      Malé Karpaty sú pohorie, ktoré mám najbližšie k domovu a preto sa stáva častým námetom na moje výlety. V septembri roku 2013 som spojil poznávanie po slovenských hradoch s malokarpatskou túrou. Svoju túru som začal zo záhoráckej strany v Stupave a postupoval som cez hory až do Svätého Juru.




    Pri výstupe na autobusovej zastávke v Stupave sa nachádza aj malá kaplnka. Odtiaľto som sa vydal smerom do mesta po Hlavnej ulici na ktorej sa nachádzajú aj najpodstatnejšie pamiatky obce. Najskôr je to budova Mestského úradu, požiarna stanica, strážny domček ale najmä Pálffyovský kaštieľ. V zašitej uličke sa nachádza zrekonštruovaná synagóga, ktorá bola postavená už v roku 1803. Obnova budovy bola úspešne dokončená v roku 2008. V meste sú dva kostoly. Prvý sv. Šebestiana Rocha a druhý pri kaštieli sv. Štefana, kde je blízko aj fara a baroková kalvária. Pri kaštieli, ktorý dnes slúži ako domov sociálnych služieb leží priľahlý rozsiahly park, kde už vedie modrá turistická trasa (2404) cez gaštanovú aleju až k rázcestiu Stupava – obora. 
    Z rázcestia vedie už žltá turistická cesta (8140) priamo k hradu Pajštún. Asi po hodine cesty sa v lese na mohutnej skale vynára zrúcanina pohraničného hradu. Skala na ktorej leží je využívaná pre horolezcov. Miesto vyhorelo v polovici 18. storočia, neskôr bolo čiastočne opravené ale už od roku 1809 sa stala z neho zrúcanina, keď ho zničili napoleonské vojská. Typickou zachovanou črtou hradu sú chrliče. Pokračujúc lesom stále po tej istej trase som sa zastavil ešte na jednom podobnom mieste a to pri zrúcanine Dračí hrádok. O tomto mieste som sa dozvedel až pri plánovaní cesty, dovtedy som o ňom nevedel. Dračí hrádok bola malá strážna veža, ktorú dnes pripomínajú pár kameňov.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý
Kaštieľ Stupava / cesta k hradu / Pajštún / Dračí hrádok / Medené Hámre /  Biely Kríž / Biely Kameň / Svätý Jur

    Z rázcestia pod Dračím hrádkom som si nachvíľu odbočil po zelenej ceste (5101) do časti Medené Hámre, kde som chcel nájsť niektorú z jaskýň čo sa tu skrývajú. Neuspel som a vyfotil som si len blízky kameňolom. Z Hámrov som po modrej (2403) prišiel k veľkému rázcestiu Biely kríž, kde bola chata s bufetom a veľa cyklistov tu práve odpočívalo. Odtiaľto viedla už pohodlná spevnená, žltá (8103), cesta plná krížov až k Svätému Juru. Hrad Biely Kameň je na tom horšie ako Pajštún, je zarastený stromami, múrov je menej aj tie sa rozpadajú, preto sa nedalo ani veľmi na ňom čo fotiť. 
    Vo vinohradníckom mestečku vrcholili práve lobby pred voľbami predsedov VÚC, rozdával sa guláš a hrali ľudové piesne čo dozdobili atmosféru tohto miesta. Dominantou obce je gotický kostol svätého Juraja. K ďalším pamiatkam patrí kostol svätej Trojice, evanjelický kostol, Piaristický kláštor, Pálffyovksý kaštieľ, kúria Zichyovcov a synagóga. Svoj výlet som ukončil na autobusovej stanici (zastávka Krajinská) v Jure odkiaľ som išiel domov.

1 komentár: