Translate

streda 20. decembra 2017

Zo Stredného Slovenska: #5 Novohrad

Hrad Šomoška - leží na Slovensku, no už obec Somoskő pod ním je v Maďarsku
     Zo stredného Slovenska som nesmel vynechať ani posledný kraj, ktorý som minulý rok načal, no úplne nedokončil. Tým krajom je Novohrad, v ktorom som vtedy prešiel tri hrady, z čoho som sa na dva tento rok aj tak vrátil. Vlastne ani neviem, po ktorom z toľkých hradov nesie kraj svoj názov. Pravdou však ostáva, že v krajine okolí Lučenca nájdete naozaj veľa hradov, zámkov, kaštieľov a zrúcanín. Poďte sa teda pozrieť, čo som tento rok ešte prešiel alebo si tiež prečítajte, čo som písal v článku o Novohrade v roku 2016.
     Z Veľkého Krtíša, ktorý leží na západnej hranici Novohradu sa išlo ešte do južnejších častí regiónu, kde rieka Ipeľ tvorí štátnu hranicu. Prvou zastávkou bola pohraničná dedina Muľa. Prečo som si vybral na úvod práve takúto na prvý pohľad nevýraznú viesku? Odpoveďou je Kostol sv. Alžbety. Tento chrám bol prvý v celom Rakúsko-Uhorsku, kde bola veža kostola postavená zo železobetónovej konštrukcie. V dobe keď chrám vznikol bola v móde secesia a tak aj toto miesto je postavené v tomto stavebnom slohu. Osemuholníková tridsaťmetrová veža leží v susedstve kruhovej stavby s kupolou, z ktorej dohliadajú do okolia anjeli.


     Cesta ďalej pokračovala cez Maďarsko, kde sme v krajskom meste novohradskej župy - Salgótarjan - odbočili k slovenskej hranici. Prišli sme k dedine Somoskő, kde sa priamo na kopci Cerovej vrchoviny týči rovnomenný hrad ale... Šomoška už sa nachádza na Slovensku. Netradične vedená štátna hranica vznikla po zániku monarchie. Hoci som menší expert na novodobé maďarské hranice (keďže som o nich písal bakalárku), tak som nezistil prečo práve v tejto oblasti si Československo prisúdilo tento hrad. Avšak myslím si, že to bude hlavne pre materiál kopca na ktorom hrad leží. Je ním čadič, čiže bazalt. Tento materiál mi utkvel v pamäti hlavne zo starých ciest a chodníkov, ktorým mohol byť na začiatku minulého storočia vhodným materiálom na výstavbu vozoviek. Okrem hradu nájdete tento kameň aj pod hradom, kde sa nachádza aj známy čadičový vodopád. Vstupné na hrad stálo 1,50€ a dalo sa platiť aj v maďarských forintoch. Hoci bol hrad asi v nedávnej dobre opravovaný nájdete na ňom veľa miest, kde sú len haldy kameňov, nedoriešené chodníky a rozpadnutý interiér druhej veže. Z hradu taktiež dovidíte na maďarský hrad Salgó.
     Zo Šomošky sme išli ďalej cez Maďarsko na východ a prešli na slovenský Gemer, kde sme si odskočili za jednou zastávkou tohto regiónu. V dedine Hajnáčka leží veľmi výrazný vrch sopečného pôvodu. Na vrchu prírodnej rezervácie leží skala, kde kedysi taktiež stál hrad. No dnes by ste tu našli zase len stavebný materiál z bazaltu, jedno dochované okno a jednu vytesanú miestnosť v skale.



     Ku koncu dňa sme mierili do Lučenca cez Fiľakovo, kde aj tento rok som spravil pár záberov hradu, no už len z dolného nádvoria. V okresnom meste Lučenec majú pekne dochované historické námestie a novoopravenú synagógu. Tá leží uprostred sídliska no konečne dostala dôstojnú podobu. Trávniky sú upravené a kvety na lampách svieže. Hoci charakter výzdoby objektu pôsobí miestami neúplno išlo asi o zámer zachovať podobu synagógy ako je, konzervovať, a nevytvárať úplne nové podoby.
     Posledný deň štvordňového výletu začal opustením Lučenca a zamierilo sa na sever. Najskôr sme sa zastavili v dedine Vidiná, kde majú kaštieľ. Pôvodne mal šindľovú strechu no dnes ho pokrýva tmavomodená krytina.
     Počas monarchie bol Halič sídlom okresu. Dnes to nie je ani mesto ale dedina s pôvabným zámkom. Na jeho mieste stál pôvodne hrad, ktorý bol zbúraný a prestavaný na šľachtičné sídlo, ktoré postupne chátralo. Súčasnú podobu luxusného hotela nemá dlho ale je tomu lepšie akoby sa mal ďalej rozpadať. Okolie zámku sa stalo tiež upravené. Park zdobia lavičky, pribudli nové chodníky a pekné záhony ruží. Čo oko turistu nevidí, ale len oko rezidenta hotela, je sklený dáždnik, ktorý vyplnil strop átria zámku. K ďalším stavbám obce patrí budova evanjelického kostola neďaleko zámku. Na prvý pohľad nevyzerá ako typický kostol, lebo pôvodne to bola synagóga postavená v maurskom štýle.

Insert title here
Photos by Filip Jurovatý

1-2 - Muľa; 3-4 - Čadičový vodopád; 5-7 - Šomoška; 8-9 - Hajnáčka; 10-11 - Fiľakovo; 12-13 - Lučenec; 14 - Vidiná; 15-16 - Haličský zámok; 17-18 - Stará Halič; 19 - Podrečany; 20-21 - Divín


     V susednom Starom Haliči vyniká výrazná stavba kostola s drevenou zvonicou. Pri návšteve som si všimol že múry kostola mali len málo okien a mníšky čo sa starali o blízku záhradu boli cudzinky, lebo nehovorili ani slovensky ani po maďarsky, ale asi nejakým severským jazykom. Na pokraji Juhoslovenskej kotliny taktiež ležala dedinka Podrečany, kde je pekný kaštieľ no vyfotiť si ho môžete len cez zamknutý plot.
     Posledná zastávka na Novohrade bola na mieste, kde minulý rok nadobro odišiel môj Nikon d60. Hrad Divín sa za rok neuveriteľne zmenil. Čo ostalo rovnaké bolo tempo približne desiatich pracovníkov. Tí za posledný čas vybudovali nové múry, odkryli nové základy, odviezli množstvo sutiny a demontovali lešenie. Aj keď už počasie sa zmenilo na jesennú šedivú depresiu, tak som sa tešil, že som mohol vidieť nové pohľady na zrúcaninu obranného hradu.
     V roku 2017 som prešiel zaujímavé miesta zo stredného Slovenska, ktoré mi chýbali do zbierky krásnych miest mojej vlasti. Myslím si preto, že môžem byť spokojný s výletmi tohto roku po Slovensku a dať si nielen zimnú pauzu od fotenia ale aj dlhšiu pauzu od nejakého komplexného fotenia Slovenska... i keď nikdy nehovor nikdy :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára