Translate

štvrtok 20. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #7 Stredný Spiš

Kežmarský zámok
     Tatranským regiónom som už prechádzal cestou do Košíc. Priamo v Tatrách som bol len raz a to zo školy. Vybral som sa preto spoznať tento kraj bohatý na nádhernú prírodu a mestá zdobené nemeckou architektúrou. V tomto článku sa budem venovať dedinke Strážky a mestám Kežmarok a Poprad, ktoré ležia v regióne Spiš, presnejšie v jeho strednej časti.



     Do Kežmarku som cestoval 7. júla, ako inak v skorých ranných hodinách. V Trnave, mojom prestupnom meste, som nasadol na rýchlik „Horalky-Sedita“ a veru vybral som sa do tých našich „Horaliek“. V Poprade som chvíľu blúdil na vlakovke, ale stihol som prípoj do Kežmarku. Hlásili krásne jasné počasie ale akosi sem od západu dofúkali oblaky. Vybral som sa rovno za hlavnou atrakciou tohto mesta na Kežmarský zámok. Ten patrí spolu hradmi Stará Ľubovňa a Spišským hradom k trom hradom Prešovského kraja, kde sa za platí vstupné. Zámok sa práve rekonštruuje, bolo tam pár robotníkov ale stále bol prístupný. Na moje milé prekvapenie som zistil, že prehliadka nestojí 3,50€ (aj s fotením) a netrvá 80 minút, ale z dôvodu rekonštrukcie stojí len 1€ (vrátane fotenia) a prehliadka trvá 30 minút. Aj tak si myslím, že sa tento kraj hlboko podceňuje, lebo to čo sme mohli vidieť na zámku je na slovenské pomery nadštandard aj keď to trvalo len polhodiny. Na prehliadke sa mi páčilo, že sme vstúpili do prvej veže pri bráne, tam nám sprievodkyňa porozprávala históriu hradu a ďalej sme sa presúvali vždy do ďalšej veže po vnútornej pavlači. Hrad má, na slovenské pomery, bohatý interiér. Z hradu som sa presunul do mesta. Toto mesto má krásne uličky, s veľmi peknými budovami. K najvýznamnejším pamiatkam mesta patrí kostol zapísaný v UNESCO a evanjelické lýceum, kde študovali hlavní slovenskí predstavitelia v časoch monarchie. Z Kežmarku som na ceste domov sa zastavil v Poprade, kde som mal ešte hodinu čas,  ktorý som využil na prehliadku desiateho najväčšieho slovenského mesta. Mesto vzniklo spojením viacerých obcí. Najzaujímavejšiu časť – Spišskú Sobotu som si nechal na druhý výlet, tak som pozrel aspoň historický Poprad a namieril si to domov.

Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý




1-2 - dočasná výstava v Kaštieli Strážky, slovenská moderna; 3-4 - Kaštieľ Strážky, 5 - kostol a zvonica Strážky, 6 - Kežmarok, 7 - Zvonica v Kežmarku, 8 - Červený evanjelický kostol, 9 - Evanjelický kostol (UNESCO), 10-14 - Kežmarský zámok, 15 - Spiš, 16-18 - Spišská Sobota, 19-20 - Poprad

     Druhý výlet do tohto kraja bol zameraný na obec Strážky a časť Popradu – Spišskú Sobotu. Tu som sa vybral v utorok 12. júla, zase ráno vlakom smer Poprad-Tatry. Vlak trošku meškal, čo mi však nevadilo. V Strážkach má každý dom veľkého psa, asi na ochranu majetku... V dedine sa nachádza nádherný kostol so zvonicou a hlavne s kaštieľom. Park bol pekne udržiavaný a všade boli nápisy, aby ľudia smelo chodili po tráve a spravili si piknik. Keďže som došiel v takom neatraktívnom čase na prehliadku, tak ju spravili iba mne - čo bola veľká výhoda, lebo som si čas prehliadky skrátil na polovicu, aby som stihol vlak. Aspoň mi nemusela sprievodkyňa hovoriť naučené slová, ale som sa jej sám pýtal. Objekt patrí Slovenskej národnej galérii, ale je to podľa mňa takým mixom medzi múzeom poslednej rodiny, ktorej bol aj impresionista Ladislav Medňanský a na druhej strane galériou ale už len s dočasnými výstavami. Vlak som stihol a v Poprade moje kroky smerovali do časti Spišská Sobota. Kedysi väčšie a významnejšie mesto ako Poprad, ktorého sa stalo jeho súčasťou zívalo prázdnotou. Za tú necelú hodinku, čo som sa prechádzal som stretol taxi, maďarských turistov hľadajúcich potraviny a jedného Košičana na bicykli. Námestie bolo nádherné, bolo tam veľa krásnych detailov, pekne udržiavané - hoci niektorá fasáda by sa mohla vylepšiť, všetko nádherné len sa tu vytratil život a nie len turistický.


Spišská Sobota

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára