Translate

pondelok 24. októbra 2016

Moje veľké slovenské leto: #10 Orava

Hornooravská ulica, Múzeum oravskej dediny - Zuberec
     Aj do oravského kraja som zavítal cestou od Tatier k Dunaju. Keďže som tu bol minulý rok na Oravskom hrade, tak som sa rozhodol zavítať tento krát do skanzenu v Zuberci a po ceste ešte pozrieť dedinku Podbiel a mesto Tvrdošín.
     Prvý augustový výlet začal už ako je zvykom skoro ráno. Vlakom zo Senice som došiel do Trnavy, odkiaľ som pokračoval rýchlikom Horalky Sedita do Kraľovian. V Kraľovanoch som nastúpil na slávnu Oravku, malý motoráčik čo križuje Oravu. Po kľukatých cestách som vystúpil v dedinke Podbiel. Tu som mal len dvadsať minúť, aby som prestúpil na autobus do Zuberca. Za ten čas som prešiel hlavnou ulicou plnou drevených domčekov, v ktorých na rozdiel od múzea stále bývajú ľudia. Pre zaujímavosť v dedine je viac ako dve zastávky s názvom Podbiel,, Jednota. Táto čo vedie do Zuberca je blízko križovatky od Nižnej k dedine Zuberec.


     Po vystúpení z autobusu, ktorý stál pri kostole, ma čakala ešte cesta po červenej. Dedina žije z turizmu a tak aj vyzeral jej výzor. Na plotoch boli nápisy z ľudových piesní a riekaniek. Za dedinou začal les a nie hocijaký ale rovno Tatranský národný park – TANAP. Les bol krásny! Všade rástol mach, v doline zurčal potok, za ním furman s ťažným koňom brali drevo a priamo pri chodníku rástli hríby. Pri skanzene som ešte skontroloval odchody autobusov na zastávke Zuberec,, Brestová skanzen. V tejto letnej sezóne a v tomto kraji bolo veľa turistov a tí neobišli tiež skanzen. Zaplatil som vstupné 2,50€, vypožičal si ešte brožúru s popisom objektov a s veľkým očakávaním vstúpil do areálu.




     Areál sa skladá z piatich častí označených písmenami A až E. V múzeu sa natáčali rôzne filmy ale najmä môj obľúbený film Tisícročná včela. Hoci dej filmu sa odohráva na Hornom Liptove tak film bol zväčša natočený na Orave. Filmové zábery boli nakrútené najmä v kúrii z Vyšného Kubína, pri Studenom potoku a v časti B. Skanzen ponúka veľa obchodov so suvenírmi, miest na občerstvenie, oddych a vybláznenie pre deti. Netradične som preto podľahol a kúpil aj ja suveníry. Sprístupnená je takmer každá budova a ku každej je popis. Atmosféru dávnych čias dotvárajú malé políčka, kozy v ohrade a deti v krojoch spievajúce ľudové piesne.
Insert title here
  • Popisok 1
  • Popisok 2
Photos by Filip Jurovatý

1-3 - Podbiel, 4 - Pichandov dom z Tisícročnej včely (Podbiel), 5 - Františkova huta-Úľ včelej kráľovnej z Tisícročnej včely, 6 - cesta ku skanzenu, 7 - Studený potok, 8-10 - Kúria z Vyšného Kubína (Grebeňov dvor z Tisísročnej včely), 11-16 - Domy na Hornooravskej ulici (časť B), 17-20 - Goralské lazy (časť C), 21 - Kostol sv. Alžbety z obce Zábrež (časť D), 22-23 - Tvrdošín

     Z múzea som išiel autobusom, preplneného českých turistov, do Tvrdošína. Chcel som z tohto regiónu vidieť najviac, tak som navštívil artikulárny kostol zapísaný v zozname UNESCO. Na moje prekvapenie sa dalo na rozdiel od Hronseka alebo Kežmarku vo vnútri fotiť. Výnimočnosť tejto trasy bola aj v tom, že som išiel prvý krát posledným rýchlikom do Trnavy a z nej nočným autobusom zo Zavaru.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára